torsdag 7 maj 2009

Projekt

När man bor i hus finns det alltid något att göra, idéer och önskemål fattas inte. Just nu saknas tid och ork till att göra alltför mycket. Sedan vi flyttade hit för drygt fem år sedan har vi dock gjort mycket och mer har hänt sedan det inlägget skrevs. Övervåningen är klar förutom badrummet som får vänta ett tag och lite lister som saknas i Amandas rum.

Ute har det inte hänt så mycket men nu så... Om några veckor ska resten av vår tomt planas ut lite och vi ska så gräs. Tanken är också att vi ska ha några fruktträd och ett litet trädgårdsland på den nya delen. Vi får se när det blir, troligtvis inte förrän nästa år.

En av sakerna som gjorts tidigare är muren på framsidan, helgen som gick var Isabelles farfar här och hjälpte Fredrik att göra en trappa mellan groventrén och garaget och fortsätta muren en liten bit till efter trappan. Tack så mycket för hjälpen! Trappen på framsidan från garageinfarten upp till huset ska också göras om eftersom planen är att vi så småningom ska lägga marksten på gångarna istället för det grus som ligger där nu.

Mitt eget evighetsprojekt är de 50 meter häck som vi planterade för några år sedan. Vi har haft ovälkommet besök dels av rådjur som ätit av häckplantorna och dels av någon - mullvad eller sork? - som gnager av rötterna som är i vägen för hans gångar. Andra spår som han lämnar är fula jordhögar över delar av gräsmattan, inte kul. Någon som har bra tips för att bli av med den ovälkomne besökaren? Hur som helst har jag sedan vi planterade försökt att hålla efter allt ogräs men det har varit en ojämn kamp. Nu är i alla fall större delen av de 50 metrarna ordentligt rensade och täckta med täckbark, tyvärr är inte alla plantor lika stora och fina efter alla besök som gjorts under jorden...

3 kommentarer:

Anonym sa...

kul med projekt! Man får ta det i etapper. ork, tid och pengar känns som begränsningarna... men det är kul att hålla på. hoppas det blir så bra som ni tänkt. önskar er en skön helg.
kram viktoria

Anna sa...

Ja, visst ÄR det kul med hemmafix av alla de slag! Och oj, vad er häck har växt - trist bara med påhälsningar i den. Dock inte så mycket att göra åt antar jag?

Nu blir vi nog förresten alla nyfikna på Amandas rum!!! Bra tips till kommande inlägg va? :)

Hoppas helgen varit skön, tror jag såg din mamma på Ica idag när jag jagade en racerkörande Vilma med liten kundvagn *pust*. Jag har sett henne någon gång för länge sen bara men ni är VÄLDIGT lika va?!

Må så gott!
Kram Anna

Erica sa...

Ett inlägg om Amandas rum får nog vänta på sig :) Där finns inget mer än en säng och en massa lister som ligger på golvet ;) Än så länge ligger Amanda knappast ens i spjälsängen utan mest i vår säng.

Jag vet inte om jag och mamma är lika men jag kan ju inte heller se att Isabelle tydligen är en kopia av mig ;)

Kram

Skicka en kommentar